Алматы музейінде М.Әл-Фараби атындағы қазынашылық студенттерінің квест жүргізу тәжірибесі

KAZMUSEUM.KZ - Бүгінде әркім табиғи, түрленіп, жасалған материалдық объектілер ортасында. Білімді дамыту мен таратудың жеделдетілген процесі қоғамнан өзінің утилитарлық маңызын жоғалтып жатқан осындай заттарды сақтауды талап ететін шарттардың бірі болып табылады. Бұл заттар әрқайсымызды тарихымызға байланыстыратын өтіп бара жатқан мәдениеттің нақты белгілері болып табылады. Мұражайлар ғасырлар бойы оларды сақтау, зерттеу және ұсыну үшін құрылып келеді.

Алғашқыда мұражайлар “мәдениет пен ғылым тұрғысынан қызықты табиғи және жасанды текті заттарды сақтау, зерттеу және ұсыну” сияқты функциялармен шектелді. Бірақ музейлердің дамуында қоғаммен өзара іс-қимыл процесінің жүйелі түрде қарқындануы музейдің әлеуметтік функцияларының біртіндеп кеңеюіне әкелді [1, б.12].

Әлеуметтік-мәдени мекеме қызметінің біртіндеп жаңғыртылуы музей индустриясындағы адамның рөлінің өзгеруін анықтайды. Мұражайға келуші пассивті тұтынушыдан коммуникация процесінің белсенді қатысушысына айналады. Осы негізде музей келушілерімен өзара әрекеттесудің интерактивті формалары барынша өзекті болып отыр.

Мәдени даму факторларының маңыздылығының артуына, сондай-ақ еліміздің әлеуметтік-мәдени кеңістігінде музейлердің рөлінің артуына байланысты ХХІ ғасырдың басында кәсіби музей кадрларын даярлау қажет болды. 2004 жылы Қазақстан Республикасының жоғары білім беру жүйесінде жаңа мамандық пайда болды — “Музетану және ескерткіштерді қорғау”, ол кейінірек музей студенттерін мәдени мекеменің практикалық қызметіне белсенді тартуға ықпал етті. Музей мамандығының қалыптасуы музейдің әлеуметтік функцияларының дамуымен және ішкі музей қызметін саралау процесімен тығыз байланысты [2, б.36]. Н.Я.Сойкинаның пікірінше, музейлер дамуының қазіргі тенденциялары, музеология саласындағы ғылыми-практикалық әзірлемелер музей кадрларын даярлаудың жаңа тәсілдерін әзірлеуді талап етті, әсіресе мәдени-ағарту қызметі үшін, олар бүгінгі күні музей педагогикасының, психологияның, әлеуметтанудың принциптері мен жетістіктерін және әлеуметтік-мәдени дағдыларды ескеруі тиіс [3].

Өткен жылы “Музей зерттеулері” білім беру бағдарламасы мен пәні аясында “5В041900 — Мұражайтану және ескерткіштерді қорғау” мамандығы бойынша үшінші курс музей студенттерінің командасы (MD61R тобы) жасөспірім балаларға арналған квест ретінде ұсынылған музей жобасын жоспарлау, құру және іске асыру бойынша практикалық тәжірибе жинақтады.

Бүгінде квест формасы музейлік және педагогикалық қызметте мүлдем жаңа құбылыс емес; ол іс жүзінде белсенді қолданылады, бірақ ол әлі музейлік рефлексия пәніне айналған жоқ. Соған қарамастан, квесттің бейресми міндетті ерекшеліктері анықталды: қатысушылар логикалық мәселелерді шешу және қажетті ақпаратты өз бетімен іздеу және т.б. осы ерекшеліктер мұражайдың кейбір әлеуметтік міндеттеріне дәл сәйкес келеді, оларды шешу келушілерге ақпаратты өз бетінше іздеу, қажетті фактілерді сыни талдау және таңдау дағдыларын дамытуға көмектеседі, қарым-қатынас дағдыларын дамыту, мәдени-білім кеңістігінде отбасылық демалыс іс-шараларын ұйымдастыруға көмектеседі.

Жоба Алматы музейлер қауымдастығының құрамына кіретін Алматы музейінде 10 жастан 15 жасқа дейінгі балаларға арналған “Музей коды — 1991” деп аталатын квест ұсынды. Жоба аясында мұражайдың барлық көрме кеңістігі арқылы маршрут әзірленді және кейіннен пайдалану мүмкіндігімен оны жүзеге асыру үшін қажетті қосымша материалдар алынды.

Студенттердің жоба үшін мақсатты аудитория ретінде таңдалғаны кездейсоқ емес, өйткені олар мұражайға келушілердің негізгі тобы болып табылады. Жыл сайын білім беру мекемелеріне балаларды отансүйгіштікке баулу үшін бағдарламалар көбірек енгізілуде. Алайда, негізінен осы бағдарламалардың шамадан тыс көп болуына және оларды іске асырудың стандартталған формасына байланысты формальды көзқарастар мектептердің жеткілікті материалдың жетіспеушілігінен оқушыларда патриоттық рухты тиімді түрде тәрбиелей алмайды деп болжайды. Мұндай жағдайда музей өзінің шоғырлану орталығы мен болашақ ұрпақты өз елінің мақтан тұтатын азаматтары ретінде тәрбиелейтін база бола алады. “Патриотизм” ұғымы азаматтардың санасында “тәуелсіздік” ұғымымен қатар пайда болады. Сондықтан тәуелсіздік жылы (1991) белсенді азаматтық пен патриоттық рухты қалыптастырудың маңызды факторы болып табылады.

Патриотизмді тәрбиелеу мемлекеттің басты міндеттерінің бірі болып табылады. Еліміздің тұңғыш Президенті Нұрсұлтан Назарбаев өз сөздерінде балаларды тәрбиелеп, олардың жоғары азаматтық және адамгершілік қасиеттерін дамытудың маңыздылығына үнемі тоқталып келеді. Осы жылдар ішінде мынадай бағдарламалар мен жобалар қолданыста болды: Қазақстан Республикасының азаматтарына патриоттық тәрбие берудің мемлекеттік бағдарламасы (2006-2008 жж.), Республиканың жас азаматтар қоғамдастығы “Жас ұлан” (2011), “Рухани жаңғыру” (2017), “Ұлы даланың жеті қыры” (2018). Квест-жоба тарихи оқиғалар призмасы арқылы патриоттық рухты тәрбиелеу мәселесін қарастырады және Республикадағы оқу-тәрбие процесінің бір бөлігі болып табылады. Бұл квест бос уақытты өткізудің жай ғана тәсілі емес, шағын болса да, мемлекетке қосқан үлесі. Маңыздысы - “тәрбиелеу” емес, балаларға тәуелсіздік пен оны сақтаудың маңыздылығын түсінуге мүмкіндік беру.

Ағымдағы жағдайды талдау жобаның мақсатын таңдауды анықтады: музейде квест ұйымдастыру арқылы орта және жоғары сынып балаларының арасында әлеуметтік белсенділікті, шығармашылық ойлауды және патриоттық сезімді дамытуға ықпал ету.

Біріншіден, мұражайда квест ұйымдастыру және өткізу музей студенттері үшін практикалық тәжірибеге айналды. Осыған байланысты жобаны іске асыру кезеңдеріне сәйкес келесідей жобалық мақсаттар қойылды:

1. Студенттердің топтық жұмысын ұйымдастыру;

2. Маршрут және квест тапсырмаларын әзірлеу;

3. Алматы музейімен қолдау және кеңістікті қамтамасыз ету туралы келісу;

4. PR науқанын ұйымдастыру және өткізу;

5. Алматы музейіне пилоттық ізденісті бастау;

6. Шығармашылық есеп дайындаңыз.

Дайындық барысында музей студенттерінің командасы 10-нан астам мұражайлық емес квесттерді аралады, сонымен қатар интернеттегі ұқсас квесттермен танысты, соның негізінде осы жоба әзірленді. Атап айтқанда, “объектіні тауып, оны пайдалану”, “ауызша жұмбақтар”, “сөзжұмбақ”, “қоршаған ортамен ойнау” және т.б. форматтағы квест схемалары зерттелді. Сондай-ақ, бұл жоба G.Sh арқылы қажет болған жағдайда түзетілгенін атап өткен жөн. Файзуллина, тарих ғылымдарының кандидаты, әл-Фараби атындағы Қазақ ұлттық университетінің оқытушысы, жоспарлау және ұйымдастыру процесінде.

Тапсырмаларды және квест маршрутын әзірлеу барысында ең алдымен музей экспонаттарының механикалық зақымдануын болдырмау үшін, сондай-ақ қатысушылардың көрмені тамашалауға басқа келушілерге кедергі келтірмей ыңғайлы қозғалуы үшін көрме кеңістігінің барлық ерекшеліктері ескерілді. Алматы музейінің экспозициясын зерттеу негізінде келесі тапсырмалар жасалды, олардың әрқайсысы біртіндеп квест мақсатына әкелді:

№1 тапсырма Жұмбақтарды шешу (музей залы)





№2 тапсырма (“Алматы қаласының ежелгі және ортағасырлық тарихы” залы)

Ежелгі дәуірде Алматы қаласының территориясын қай тайпалар мекендеген?

(Төрт тас берілді, әрқайсысының үстінде бір әрпі бар: “с”, “а”, “к”, “және”. Балалардың міндеті - есімді жинау. Олар жасағаннан кейін, олар бірінші залға бара алады, онда олар жануарлар стилімен таныстырылды.)

Квест-тапсырмалардың кейбірі қазіргі қоғамның даму ерекшеліктерін ашып, балаларға біздің заманымызда қажет кейбір дағдыларды дамытуға ықпал етті. Мысалы:

Тапсырма нөмірі 11. “XX ғасырдағы Алматы” залы

Нұрсұлтан Назарбаевтың “Ұлы даланың жеті қыры” мақаласынан үзінді болып табылатын партада жатқан тігілген хатты аударыңыз.

(Әріптегі әрбір сөз үш тілдің бірінде жазылады: қазақ, орыс, және ағылшын).

Біздің ұжым, асыра сілтеусіз, материалдық мәдениет заттары орын алған кезде, орынға айналды. Қазіргі уақытта біздің өңірде көп нәрсе ойлап табылды. Олардың жадында дала тұрғындары әлемге көптеген инновациялық техникаларды ашып, әлемнің көптеген түкпірінде әлі күнге дейін қолданылып жүрген бірнеше салушилық өнертабыстарға айналды. Шежірлер қазақтардың ата-бабалары Еуразияның ұлан-байтақ территорияларындағы Саяшы мен экономикалық тарихтың барысын бірнеше рет түбегейлі өзгерткенде көптеген атақты фактілерді сақтайды.

Квест-маршруттағы маңызды нүктелердің бірі 1986 жылдың желтоқсанына арналған зал болды. Тиісінше, осы зал үшін әзірленген тапсырма мемлекет тарихындағы желтоқсан оқиғалары сияқты айрықша маңызға ие болуы керек еді.

№13 тапсырма (1986 жылдың желтоқсанына арналған зал.)

Көрмені мұқият зерттеңіз. Әрбір қатысушы 1986 жылғы желтоқсан оқиғасына қатысушылардан бір жеке затты атауға тиіс. (Қатысушылар қайталанбаған дұрыс жауап үшін айна алды.)

Айнаға қараңыз. Айтыңызшы, олар онда кімді көреді? (Шамамен жауаптар: өзіңіз, адам және т.б. дұрыс жауап болып табылады: Өз елінің азаматы.)

Тапсырмалардың жалпы саны 14 болды, олардың әрқайсысы белгілі бір логикалық тапсырмалар орындалған көрме залдарының тақырыбына сәйкес келді. Маршрут пен тапсырмаларды әзірлегеннен кейін квест Файзуллина Г.Ш. мен Алматы музейінің қызметкерлеріне ұсынылды. Пилоттық квестті музей студенттері 2019 жылдың 21 сәуірінде Алматы музейінде жүргізді және мекеме көрсететін қызметтер тізіміне енгізілген. Квест 2019 жылдың 18 мамырында “Музейдегі түн” акциясы барысында кең форматта өткізіліп, көрермендердің көптігіне жетті.

Жоба аяқталғаннан кейін студенттер мен музей қызметкерлері қатысушы балалар арасында мұражайға деген құндылықтық көзқарасты нығайтуға ықпал ететін ұқсас сипаттағы жобаларды ұйымдастыру және жүзеге асыру бойынша тәжірибе жинақтады. Алдағы уақытта олар мұражайға келіп, достарын алып келуі мүмкін.

Осылайша, бүгінгі күні мұражай бәсекелестік ортада “аман қалуы” қажет, сондықтан ол шығармашылыққа дайын болуы қажет. Әлеуметтік-мәдени мекеме ретінде музей қызметкерлердің де, сырттан келген адамдардың да жаңа идеяларына ашық болуы тиіс. Мұражай сарапшыларының өсіп келе жатқан жаңа буыны мұражай қызметіне мүлдем басқаша көзқараспен қарайды. Олар оны жай ғана “көне дәуірлер ғибадатханасы” ретінде емес, өткен мен бүгіннің арасындағы байланыс алаңы ретінде көреді, онда білімді түпнұсқамен, аудиториямен тікелей байланыс арқылы бере алатын өзара әрекеттесудің жаңа формалары арқылы олар оны бірегей білім беру ортасына айналдырады.

Камшат ЖИЕНАЛИЕВА,

Әл-Фараби атындағы Қазақ ұлттық университетінің аспиранты,

Алматы мұражайының нұсқаулығы

Пайдаланылған әдебиеттер тізімі:

  1. В.П.Грицкевич XVIII ғасырдың соңына дейінгі мұражайлар тарихы/В.П.Грицкевич. — Санкт-Петербург мемлекеттік мәдениет және өнер университеті. — 2-ші ред., рев. және қосу. — Санкт-Петербург: Санкт-Петербург мемлекеттік мәдениет және өнер университеті, 2004. — 408 б.
  2. А.А.Сундиева Музей мамандығы бүгінгі/ А.А.Сундиева//Гуманитарлық ғылымдар жөніндегі Ресей мемлекеттік университетінің хабаршысы. — 2007. — № 10. — 33—41 б.
  3. Н.Я.Сойкина Әл-Фараби атындағы Қазақ ұлттық университетінде музей мамандарын даярлау/Н.Я.Сойкин. — URL: http://kazmuseum.kz/galym-pikiri/item/1831-podgotovka-muzejnykh-spetsialistov-na-baze-kazakhskogo-nu-im-al-farabi (кіру күні: 03.11.2020).